Matkailun tuotteistamisesta

Matkailun tuotteistaminen alkaa: otamme yleensä ensin työpöydälle käsittelyyn kohteen saavutettavuuteen (accessibility) liittyvät faktat.

Mietimme MITEN? sinne pääsee

  • mikä lentyhtiö, laivareitti, junayhteys, maantieyhteys, patikkareitti, jne. johtaa kohteeseen

  • millaisella aikataululla sinne on mahdollista päästä

  • mistä minne - kuinka asiakkaamme saavuttavat kohteen vaivattomasti - tai vaivalloisesti. Matkakohteeseen ei aina tarvitse päästä yksinertaisella tavalla ja siitä huolimatta kohteet ovat suosittuja. Mieleeni tulee sellaisia suosittuja paikkoja, kuten BHUTAN, SARAWAK, SALLA

  • tässä vaiheessa tarvitaan karttaa ja aikatauluja

Mietimme kysymystä MILLOIN?

  • esimerkiksi  talveksi suomalaisille asiakkaille etsitään kohteita, jossa on lämmintä ja aurinkoista

  • tai laskettelumatkoja

  • Suomen talvea myydään asiakkaille, jotka harrastavat talviurheilua ja pitävät talvieksotiikasta; poroista ja joulupukista

  • Nyt tarvitaan kalenteria - nimittäin vähintään kolme tulevaa vuotta näyttävää kalenteria, koska matkailupalvelut suunnitellaan moneksi vuodeksi eteenpäin. Tämä sesonki on jo mennyt.

  • nyt meidän pitää ennakoida: mitkähän trendit ovat vallalla esimerkisi kesällä 2022? Mikä kiinnostaa?

Lapinlahti

pieks%25C3%25A4m%25C3%25A4ki.JPG

"Tänne jäin, tänne jäin, tuska mielessäin, koska menee junia kotiin päin? 02.36 soi Pieksämäen asemalla blues..."

Juice Leskinen: Pieksämäki Railway Station Blues.1983.

Kuvan onnellinen pariskunta ei liity tarinaan, he olivat myynnissä Vuosaaren Fidassa ja ehdin juuri ottaa kuvan, ennenkuin ihastunut asiakas nappasi parin, hinta 4 euroa. Pieksämäki oli tehnyt häneen suuren vaikutuksen. Että siinä teille.

 

Mietimme MIKSI? (attraction)

  • miksi ihmiset suostuisivat maksamaan siitä, että tulevat Suomeen lomalle? Tai Vietnamiin tai Peruun? Miksi Kuopio voittaisi kotiolot ja telkkarin tai oman mökin tai Tallinnan risteilyn?

  • millaisia attraktioita eli ihania, kiinnostavia vetovoimatekijöitä Suomessa tai Vietnamissa tai Perussa on tarjolla?

  • urheiluharrastajat haluavat urheiluun liittyviä attraktioita, joista esimerkkinä voidaan esitellä megatapahtumat, jotka ovat myös matkailun megatapahtumia: Olympialaiset, MM-kisat, Formula1 -kisat. Tai sitten urheiluharrastajat haluavat toisten harrastajien pariin palloa potkimaan

  • Mitä attraktioita sinulle tulee mieleen? Omat mielipiteet eivät auta pitkälle, koska nyt meidän pitää ajatella toisen ihmisen - asiakkaan - saappaissa. Se mikä meistä on ilmeisen ihmeellistä ei välttämättä aukene kaikille. Asiakasymmärrys on ammattitaidon perusta, tiedän muutamia kollegoja, jotka ovat tässä ihan profeettoja. 

Kulttuuri on tärkein matkailun perusattraktio. Ihmiset ovat luoneet kulttuuria tuhansien vuosien ajan ja historia on rakentanut elämänmenoa, joka kiinnostaa.

Turistien elämä kaikkialla on muutaman viimeisen vuosikymmenen aikana yhdenmukaistunut maailmanlaajuisten markkinoiden ja median toiminnan johdosta, ja samoja kamoja voi ostaa joka puolelta, samat hotelliketjut ja ravintolaketjut palvelevat eri puolilla maailmaa.

Kulttuurien erilainen aitous ja elinvoimaisuus ovat luontevia attraktioita, joita kaikki matkailijat etsivät ja haluavat kokea. Asiakas kantaa aina myös omaa paikkaansa mukanaan.



magritte%2Bamos%2Brex.JPG

Matka ihmisen luonnonsuojelualueella eli mielikuvituksessa. Kuva: René Magrittén maalaus Amos Rex -museon näyttelyssä, 2019.

 

Ketä kiinnostaa joku Suomi? KENELLE suunnittelemme (design) matkailutuotteen?

  • ihmiset matkustavat omalla kummallisella kartallaan, se on ihmisen päässä ja se on luonnonsuojelualue
  • matkailutuotteen suunnitelma on vasta suunnitelma, se voi olla tosi hieno, mutta jos se ei mene kaupaksi, tuote ei ole olemassa
  • periaatteessa vaikka joku ostaisikin matkapaketin, se toteutuu vasta, kun asiakas on matkalla
  • lopulta matkapaketista jää jäljelle muutamia digitaalisia bittejä; iloisia matkakuvia, luottokortti-  ja maksupäätejälkiä asiakkaalle
  • matkatuotteen laatijalle jää bittinumeroita, jotka kertovat rahan liikkeestä pankkiin yrityksen tilille, laskujen maksuun, verottajalle, kirjanpitoon
  • kuka/ketkä siis haluaisivat ostaa laatimasti matkailutuotteen? Ja siirtää bittinsä sinun tilillesi ja hymyillä kameralle oikeasta onnesta matkakohteessa?
  • pitää mennä asiakkaan nahkoihin

 

MITEN se matkailutuote myydään - miten saamme sen sopivasti hinnoiteltua?

  • kuten huomataan - kaikki nämä kysymykset pitää pitää samanaikaisesti esillä, kun tuotetta suunnitellaan:

  • ei ole myyntiä ilman kohdetta, liikenneyhteyksiä, vilttiä ja tyynyä, attraktioita, tuotantoa, markkinointia, myyntiä, aiakasta

  • nämä tekijät kootaan tuotantopöydälle ja aletaan leikkimään - yhdessä tulee aina parempaa jälkeä kuin yksin

  • Ja mitäs pöydällä on?

  • Siinä on koko maapallo, aikaa on kalenterissa, maailmassa on miljoonia attraktioita, miljardeja ihmisiä, joista 11 miljoonaa istuu koko ajan lentokoneessa ja yksikään näistä heeboista ei ole käynyt esimerkiksi Suomessa - noin periaatteessa. Ja rahaa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin

  • Mitäs jos tuotteistaisimme sellaisia matkoja, jotka tekisivät hyvää - ihmisille - maapallolle ja ilmakehälle?

  • minun mielestäni muunlaisia matkoja ei kannata edes suunnitella vuodelle 2022